Do silników czterosuwowych, samochodowych i innych.
Do wszelkich przekładni manualnych, skrzyń biegów, mostów, reduktorów itp.
1. Pomiary ciśnienia sprężania i analizy spalin przed i po 2124 km od momentu aplikacji ceramizerów:
Pojazd: Honda Civic: nr rej. WF85817 rok produkcji 1992, przebieg: 186000km Nr silnika: D15B26834351 Typ: D15B7 (1.5i 16V), pojemność: 1493 cm3 moc: 75 kW (101KM przy 5900 obr/min oraz 124 Nm przy 5000 obr/min), instalacja LPG.
Pomiary odbyły się w CHMC CHOJNACKI, ul. Pruszkowska 32, 05-830 Nadarzyn. Do pomiarów ciśnień sprężania użyto przyrząd SPCS 15 , do analizy spalin analizator typ: TecnoTest mod. 481.
Wyniki pomiarów:
Aplikacja ceramizera / przebieg [km] |
I cylinder [bar] |
II cylinder [bar] |
III cylinder [bar] |
IV cylinder [bar] |
0 km / przebieg 181341 |
11,5 |
8,5 |
5,5 |
9,0 |
2124 km / przebieg 183474 |
13,5 |
13 |
13 |
13,5 |
Wzrost procentowy |
13 % |
53 % |
136 % |
50 % |
Największy wzrost (aż o 136 %) ciśnienia sprężania uzyskano na 3 cylindrze , tj. z 5,5 bar do 13 bar.
Ciśnienia sprężania przed aplikacją ceramizerów na 3 cylindrach były poniżej 10 bar, świadczy to o dużym zużyciu silnika. Ceramizer spowodował wzrost i wyrównanie ciśnień sprężania do nominalnych na wszystkich cylindrach, tym samym regenerację silnika.
Analiza spalin przed i po 2124 km od momentu aplikacji ceramizerów wykazała spadek toksycznych składników spalin, tj. spadek tlenku węgla (CO) o 17 %, spadek węglowodorów (HC) o 20 % oraz spadek dwutlenku węgla (CO2) o 3,6 %.
Przed (przebieg 181341 km) | Po 2124 km (przebieg 183474 km) | |
Obroty biegu jałowego | 1080 RMP | 920 RMP |
CO | 1,73 | 1,43 (zmniejszenie o 17 %) |
CO2 | 19,9 | 19,2 (zmniejszenie o 3,6 %) |
HC | 200 | 160 (zmniejszenie o 20 %) |
O2 | 0 | 0 |
Zmniejszenie oporów tarcia po ceramizacji spowodowałozmniejszenie obrotów biegu jałowego z 1080 obr/min do 920 obr/min i jednocześnie wyrównanie pracy silnika.
Zaobserwowano zmianę koloru elektrod świec na jaśniejszy, co sugeruje zmniejszenie "apetytu" na olej.
Po pomiarach przy przebiegu 183474 km zlano olej i uruchomiono silnik (bez oleju) na biegu jałowym w celu wykluczeniu ewentualnych defektów przed właściwym testem jazdy bez oleju.
Silnik pracował na biegu jałowym łącznie 30 minut bez oleju - 3 x po 10 minut z 15 minutowymi przerwami.
Następnie zalano olej i dodano 1 dozę ceramizera do silnika.
Pojazd przejechał jeszcze 1108 km z olejem w silniku. Łącznie przejechano 3240 km z dodatkiem ceramizera w oleju (co jest wystarczającym przebiegiem do utworzenia warstwy ceramicznej), przystąpiono więc do testu jazdy bez oleju.
2. Test jazdy bez oleju
Dnia 14.11.2007 przy przebiegu 184582 km (3240 km od momentu aplikacji ceramizera) przystąpiono do testu jazdy bez oleju w warunkach drogowych przy temperaturze zewnętrznej powietrza wynoszącej średnio +1 oC.
Rozgrzano silnik do temperatury roboczej a następnie zlano olej.
Silnik został uruchomiony i około godziny 10-tej pojazd wyruszył w trasę Nadarzyn (koło Warszawy) - Katowice (Spodek) - Nadarzyn.
Dokładny przebieg trasy jazdy bez oleju: E67: Nadarzyn-Mszczonów-Rawa Mazowiecka- Piotrków Trybunalski- E75: Kamieńsk-Częstochowa-Koziegłowy-Siewierz- droga 86 Będzin- Katowice (Spodek) - Będzin- E75: Siewierz Koziegłowy-Częstochowa-Kamieńsk-Piotrków Trybunalski- E67: Rawa Mazowiecka-Mszczonów-Nadarzyn
Przebieg testu cały czas obserwowali między innymi redaktorzy gazet: Motor, Super Express i telewizje: TVN Turbo oraz Redakcja Programu TV MOTOKIBIC- programu emitowanego w TVP3 Katowice.
Wyniki testu:
Wynik testu 562 km jazdy bez oleju w silniku potwierdza skuteczne działanie preparatu ceramizer® w zabezpieczaniu silników przed zużyciem i prezentuje jego unikalne właściwości.
Ze względu na ekstremalność testu stanowczo odradzamy wykonywania podobnych testów na własnym pojeździe.
TEST nr 2 : Jazda bez oleju w telewizji TVN7 (program "Na osi").")
Przebieg od momentu aplikacji ceramizera® |
I cylinder [bar] |
II cylinder [bar] |
III cylinder [bar] |
IV cylinder [bar] |
0 km |
12,5 |
12,0 |
12,0 |
11,5 |
200 km i 0,5 h pracy bez oleju na biegu jałowym |
12,5 |
12,4 |
11,8 |
13,0 |
3000 km |
13,1 |
12,3 |
12,4 |
13,7 |
Wzrost procentowy |
4,8 % |
2,5 % |
3,3 % |
19,1 % |
14.04.2004
Po przejechaniu 2654 km (od momentu użycia ceramizerów®) ponownie zostały dokonane pomiary.
Data wykonania pomiarów |
Stan licznika [km] |
Przebieg od momentu aplikacji ceramizerów® [km] |
I cylinder [bar] |
II cylinder [bar] |
III cylinder [bar] |
IV cylinder [bar] |
25.03.2004 |
179407 |
0 |
12,2 |
12,1 |
11,6 |
11 |
14.04.2004 |
182061 |
2654 |
13,2 |
13,0 |
12,9 |
12,8 |
Wzrost procentowy |
8,2 % |
7,4 % |
11,2 % |
16,3 % |
Data wykonania pomiarów | Stan licznika [km] | Przebieg od momentu aplikacji ceramizerów® [km] | Droga [m] |
25.03.2004 | 179407 | 0 | 1622 |
14.04.2004 | 182061 | 2654 | 1460 |
Skrócenie drogi rozpędzania o: | 162 m |
Nr cylindra:
|
I |
II |
III |
IV |
Przed aplikacją ceramizerów® |
12,3 |
12,8 |
11,4 |
11,5 |
Po 1400 km od aplikacji ceramizerów® |
14,1 |
14,0 |
14,4 |
14,4 |
Wzrost procentowy
|
14,6 % |
9,4 % |
26,3 % |
25,2 % |
TEST nr 5 : Wpływ ceramizera® na moc i moment silnika.
Pojazd: BMW 330 D z 2000 roku
Przebieg silnika: 270 tys. km.
Nr rejestracyjny: AA-VM 746
Zastosowano 2 ceramizery® do silnika i uszlachetniacz do paliwa (który wyeliminował nieprawidłowości pracy wtryskiwaczy).
Po przejechaniu 3782 km od momentu aplikacji ceramizerów® - silnik uzyskał na hamowni następujące wyniki:
Wzrost mocy i momentu został uzyskany w całym zakresie mierzonych obrotów silnika a przy 2800 obrotach na minutę uzyskano największy wzrost mocy – 9KM i największy wzrost momentu obrotowego – 24Nm.
TEST nr 6 : Wpływ ceramizera® na parametry oleju.
Ceramizer® nie zmienia fizykochemicznych i reologicznych parametrów oleju,
czyli jest neutralny wobec oleju.
Potwierdza to ekspertyza INSTYTUTU TECHNICZNEGO WOJSK LOTNICZYCH NR 6/55/08 (kliknij format PDF).
W praktyce oznacza to, że ceramizer® można stosować do każdego oleju korzystając jednocześnie z parametrów, które posiada zalecany dla danego mechanizmu olej.
Eksperyza NR 6/55/08:
1. PODSTAWA PRAWNA
Zlecenie z dnia 2008.01.29 z firmy „VIDAR”, 00-717 Warszawa ul. Czerniakowska 58.
2. PRZEDMIOT PRACY
Badania oleju silnikowego Orlen Classic SJ/CF 15W/40 z preparatem „Ceramizer®/”Pan Mechanik” oraz oleju silnikowego Orlen Classic SJ/CF 15W/40 bez preparatu w uzgodnionym zakresie.
3. CEL PRACY
Ocena wpływu preparatu „Ceramizer®/”Pan Mechanik” na podstawowe właściwości fizykochemiczne oleju silnikowego.
4. CZAS I MIEJSCE REALIZACJI PRACY
02.02.2008 r. – 10.03.2008 r.
Zakład Materiałów Pędnych i Smarów (Z-55) ITWL.
5. PRZEBIEG PRACY
Zakres badań został uzgodniony ze Zleceniodawcą pracy (tablica 1). Próbki do badań dostarczył Zleceniodawca. Preparat do oleju wprowadzono w ilości przygotowanej przez Zleceniodawcę.
Olej z preparatem został poddany mieszaniu z wykorzystaniem mieszadła wolnoobrotowego (około 200 obr/min) przez czas 3 godzin w temperaturze około 60oC.
Numery próbek:
Tablica 1.
Lp. | Nazwa oznaczenia | Metoda badania |
1. | Lepkość kinematyczna w temperaturze 100oC | PN-EN ISO 3104:2004 |
2. | Zawartość stałych ciał obcych | PN-C-04089:1958 |
3. | Oddziaływanie korozyjne na miedź w temperaturze 100oC w czasie 3 godzin |
PN-EN ISO 2160:2004 |
4. | Właściwości przeciwkorozyjne w roztworze soli w czasie 24 godzin |
PN-C-04082:1981 |
5. | Liczba kwasowa | PN-C-04049:1988 |
6. | Pozostałość po koksowaniu (metoda mikro) | PN-EN ISO 10370:1999 |
Wyniki badań przedstawiono w tablicy 2. Uzyskane wyniki badań odnoszą się wyłącznie do badanych próbek.
Tablica 2.
Wyniki badań:
Lp. | Nazwa oznaczenia |
Jednostka miary |
Wyniki badań |
|
Olej silnikowy z preparatem |
Olej silnikowy bez preparatu | |||
1. | Lepkość kinematyczna w temperaturze 100oC | mm2/s | 13,32 | 13,38 |
2. | Zawartość stałych ciał obcych | % (m/m) | nie zawiera | nie zawiera |
3. | Oddziaływanie korozyjne na miedź w temperaturze 100oC w czasie 3 godzin | klasa | 1 | 1 |
4. | Właściwości przeciwkorozyjne w roztworze soli w czasie 24 godzin | stopień korozji | brak korozji | |
5. | Liczba kwasowa | mg KOH/g | 1,647 | 1,631 |
6. | Pozostałość po koksowaniu (metoda mikro) | % (m/m) | 1,23 | 1,24 |
W całym zakresie wykonywanych badań nie stwierdzono istotnych zmian wartości parametrów dla próbki oleju silnikowego z dodatkiem w stosunku do parametrów oleju silnikowego bez dodatku. Świadczy to o neutralnym oddziaływaniu badanego dodatku na podstawowe właściwości fizykochemiczne badanego oleju silnikowego.
6. WNIOSKI
Na podstawie wykonanych badań można stwierdzić, że badana próbka dodatku „Ceramizer®/”Pan Mechanik” po wprowadzeniu do oleju silnikowego (dostarczonej próbki oleju Orlen Classic SJ/CF 15W/40) nie wpływa negatywnie na jego podstawowe właściwości fizykochemiczne.
OPRACOWAŁ
dr inż. Jerzy Zieliński
Cylindry |
Przed podaniem ceramizerów® |
Po regeneracji i pokonaniu 1500 km
|
Zmiana procentowa wzrost/spadek
|
I |
11,1 |
11,6 |
4,5 % |
II |
10,5 |
9,6 |
8,5 % |
III |
8,5 |
10,3 |
21,2 % |
IV |
9,8 |
10,5 |
7,1 % |
Uśrednione rezultaty
|
9,98 |
10,5 |
5,3 % |
Wniosek:
Na 3 cylindrach uzyskano wzrost i wyrównanie kompresji. Oznacza to, że wyniki potwierdzają skuteczność działania preparatu. Największy wzrost o 21,2 % osiągnięto na III cylindrze. Prawdopodobnie w wyniku zużycia na II cylindrze uzyskano niewielki spadek o 0,9 kG/cm2. Aby wykluczyć ewentualny błąd pomiaru na II cylindrze - wkrótce zostanie wykonany kolejny pomiar kompresji.
Po 12000 km od podania ceramizerów® wykonano kolejny pomiar w dniu 16.06.04 przy przebiegu - 324000 km.
Cylindry |
Przed podaniem ceramizerów® |
Po regeneracji i pokonaniu 12000 km
|
Zmiana procentowa wzrost/spadek
|
I |
11,1 |
10,4 |
6,3 % |
II |
10,5 |
10,7 |
1,9 % |
III |
8,5 |
10,5 |
23,5 % |
IV |
9,8 |
10,8 |
10,2 % |
Uśrednione rezultaty
|
9,98 |
10,6 |
6,2 % |
Wynik testu jazdy bez oleju w silniku potwierdza skuteczne działanie preparatu ceramizer® w zabezpieczaniu silników przed zużyciem i prezentuje jego unikalne właściwości, jednak ze względu na ekstremalność testu stanowczo odradzamy wykonywania podobnych prób na własnym pojeździe.
Pojazd: Honda Civic, silnik 1.5, 1992 rok
Przebieg silnika: 302 tys. km
Auto po przejechaniu 3160 kilometrów od momentu zaaplikowania 3 szt. ceramizerów® i przepracowaniu 45 min na biegu jałowym bez oleju - zostało poddane testowi jazdy bez oleju w silniku w warunkach drogowych.
W dniach 01-04.08.2007 po zlaniu oleju z silnika - pojazd jeździł w okolicach Przasnysza, pokonując łącznie 403 km.
Choć silnik po przebiegu 403 km bez oleju, okazywał znaczne zużycie, wciąż pracował na biegu jałowym. Niestety pojazd nie dysponował już mocą pozwalającą jeździć - dlatego test zakończono.
Podczas testu pojazd najczęściej zasilany był LPG a czasami benzyną.
Należy podkreślić, że użyty do testowania silnik miał ponad 300 tys. przebiegu, co tym bardziej pogłębiło ekstremalne warunki testu.
Podczas całego testu temperatura silnika nie przekraczała normy, tj. 90 o C.
Jazda odbywała się zarówno w mieście jak i poza miastem.
W jeździe poza miastem pojazd przemieszczał się ze średnią prędkością 75 km/h.
Przasnysz, 01-04.08.2007
Data wykonania pomiarów |
Stan licznika [km] |
Przebieg od momentu aplikacji ceramizerów® [km] |
I cylinder [bar] |
II cylinder [bar] |
17.08.04 |
90309 |
0 |
9,8 |
10,8 |
26.08.04 |
90577 |
268 |
11,0 |
11,2 |
08.10.04 |
92077 |
1768 |
11,2 |
11,0 |
25.10.04 |
92982 |
2673 |
11,8 |
11,8 |
Pomimo wysokiej początkowej wartości ciśnienia sprężania wynikającej ze zmian konstrukcyjnych silnika, tj. podwyższenia stopnia sprężania na skutek planowania głowicy, uzyskano przyrost i wyrównanie ciśnienia sprężania na obu cylindrach. Na uwagę zasługuje fakt, że na I cylindrze osiągnięto znaczny - 20,4% przyrost ciśnienia sprężania.